• Home
  • Contact
Regio Alkmaar Magazine
  • Home
    • Over ons
  • In het RAM
    • Nieuws
    • Editorial
    • Coverstory
    • Advertorial
    • Ondernemer
    • Ondernemen in
    • Interview
    • Opinie
    • Thema
    • Inspiratie
  • Edities
    • RAM 2018 #1
    • RAM 2017 #4
    • RAM 2017 #3
    • RAM 2017 #2
    • RAM 2017 #1
    • RAM 2016 #4
    • RAM 2016 #3
    • RAM 2016 #2
    • RAM 2016 #1
    • RAM 2015 #4
    • RAM 2015 #3
    • RAM 2015 #2
    • RAM 2015 #1
  • Regio’s
    • Regio Langedijk
    • Regio Heiloo
    • Regio Alkmaar
    • Regio Heerhugowaard
  • Kernpartners
  • Contact
We willen de wereld veroveren

We willen de wereld veroveren

6 oktober 2015 704 views

Het is nog maar twee jaar geleden dat Daan Reijnders zijn aandelen in communicatiebureau RAADHUIS verkocht om zich samen met partner Joost Galama vol te kunnen storten op de ontwikkeling van Instant Magazine. Het bleek een gouden zet: het begin van een enerverende ontdekkingstocht op weg naar wereldwijd succes. Inmiddels is het team van Instant Magazine gegroeid naar elf mensen en zijn er vijf vacatures. De onderneming heeft nu 330 klanten in 11 landen, verwierf groeikapitaal van een investeerder en staat op het punt te verhuizen naar Amsterdam.

Groeistuipen

Instant Magazine huist in een vleugel van De Telefooncentrale in Alkmaar, de broedplaats van creatieve en innovatieve ondernemers. Als ik binnenstap is Daan Reijnders net bezig met de ‘stand-up daily’, de dagelijkse ochtendmeeting waarin het volledige team van Instant Magazine staand de komende dag met elkaar doorneemt. De groeistuip is duidelijk zichtbaar: veel enthousiaste mensen in een kleine ruimte. ,,We gaan binnenkort verhuizen naar Amsterdam. Tot die tijd barsten we hier enigszins uit onze voegen.” De onderneming verhuist naar B. Amsterdam, het voormalige IBM hoofdkantoor. ,,Het liefst waren we in Alkmaar gebleven, maar het is echt onmogelijk om hier aan de juiste mensen te komen. De developers die wij nodig hebben zijn enorm schaars en zij willen werken en leven in Amsterdam in het hart van alle startup-dynamiek, innovatie en technologische vernieuwing. Hier blijven is gewoon geen optie.”

‘Het liefst waren we gebleven, maar het is echt onmogelijk om hier aan de juiste mensen te komen’

 

Wereld veroveren

Instant Magazine is een tool voor het maken van interactieve publicaties, van online magazines, tot jaarverslagen en digitale brochures. ,,Iedereen kan zelf in een handomdraai een aantrekkelijk online magazine maken zonder technische of grafische kennis. Onze tool biedt mogelijkheden voor het personaliseren van je content en het meten van de betrokkenheid van je klant, zodat je vooral inhoud biedt die relevant is voor jouw doelgroep. Het is onze droom om over 5 jaar de Mailchimp te zijn onder de online magazines. Wereldwijd productleider met tegelijkertijd een heel persoonlijke benadering.”

The Next Web

Binnenkort mag Daan Reijnders pitchen op de prestigieuze The Next Web Conference in New York met 1.500 leiders van ’s werelds meest innovatieve technologiebedrijven. ,,Dat vind ik best spannend, het kan immers een belangrijke doorbraak betekenen voor ons. Ik krijg 3 minuten op het podium om Instant Magazine te presenteren en het moet in één keer goed. Van nature ben ik nogal optimistisch en soms iets te relaxed over dit soort uitdagingen. Dat gaat ook wel eens mis. Ik bereid me nu bewust goed voor met een professionele pitchtrainer, een Canadees.”

Leerervaringen

Reijnders spreekt vol passie en in een hoog tempo over de achtbaan waar de onderneming zich in bevindt. ,,Wat we vooral geleerd hebben de afgelopen jaren is dat we moeten ‘productizen’, van alles een product maken. We bieden standaardpakketten met een heldere prijs. Online meten we wat wel of niet werkt voor de klant en daar passen we ons aanbod dan weer op aan. We moeten vooral niet teveel zelf gaan verzinnen, maar slim gebruik maken van de informatie die onze gebruikers genereren. Zo voorkom je veel verspilling. Daarnaast is alles bij ons gericht op de schaalbaarheid van ons product en onze processen. Als we drie keer dezelfde vraag krijgen schrijven we er een blog over. Groeien kan alleen als de klant ons zo min mogelijk nodig heeft in het gebruik van onze tool, maar wel het gevoel heeft dat we dichtbij en benaderbaar zijn.”

‘Drie keer dezelfde vraag? Dan schrijven we een blog!’

Hippe degelijkheid

Met hippe functienamen als ‘Growth hacker’ en ‘Mother of all nerds’ lijkt Instant Magazine te voldoen aan het stereotype beeld van een startup met bijbehorende georganiseerde chaos. Hoe geef je richting aan zo’n innovatieve en snelgroeiende organisatie? ,,We zijn geïnspireerd door de Rockefeller Habits van Verne Harnish. Onze visie en strategie staan op één A4tje, die hakken we op in jaardoelen en pakkende thema’s per kwartaal. Elke kwartaal doen we een kick off, elke week trappen we af met een weekly met 5 vaste onderwerpen en elke dag dus een korte stand-up daily. In de weekly halen we de feedback op die we van klanten krijgen, analyseren we gebruikersdata, delen we kennis en ideeën en houden we elkaar scherp. Zo is iedereen altijd op de hoogte en kunnen we ook eenvoudig aanpassen en bijsturen.”

Alkmaar vs. Amsterdam

Amsterdam heeft een aantal jaren geleden bewust ingezet op het creëren van een gunstig klimaat voor technologische startups en snelgroeiende bedrijven. Hoe ervaar je het startup-ecosysteem in Alkmaar? ,,Toen wij startten met Instant Magazine bleef het stil vanuit de gemeente Alkmaar. De Amsterdam Economic Board kwam daarentegen meteen in de lucht met adviezen en uitnodigingen voor bootcamps, seminars en ontmoetingen met investeerders. Als Alkmaar in de toekomst een rol van betekenis wil blijven spelen in de regio, dan vraagt dat een andere manier van denken en doen. Het zou heel waardevol zijn om te hier investeren in het opleiden van talent, vooral developers.”

Adventures Creative Street Art

The Verdict

No city proves this better than Kyoto, Japan, which returned for the second year in a row to the No. 1 spot on Travel + Leisure's annual World's Best list.

67 %
Graphics 75%
Gameplay 95%
Sound 53%
Storyline 43%
Previous article Make Stories Come Alive with Jodi Harvey-Brown
Next article Is This Outfit a Relationship Deal-Breaker?
RAM team

RAM team

Similar posts from related categories

Kansen in het buitengebied voor de ideeën van ondernemers

Kansen in het buitengebied voor de ideeën van ondernemers

Alleen de klant bepaalt  of ik mijn werk goed doe

Alleen de klant bepaalt of ik mijn werk goed doe

POLAR BEAR BEATPORT LABEL IS OVER

POLAR BEAR BEATPORT LABEL IS OVER

Groentegroothandel Boekel Waarland naar Breekland

Groentegroothandel Boekel Waarland naar Breekland

The View From a Peaceful Villa I Visited

The View From a Peaceful Villa I Visited

Bedrijfskring Langedijk: wegennet rond Langedijk moet beter

Bedrijfskring Langedijk: wegennet rond Langedijk moet beter

BKL enquête: gemeentelijke dienstverlening voor bedrijven kan beter

BKL enquête: gemeentelijke dienstverlening voor bedrijven kan beter

BKL floreert in 2017

BKL floreert in 2017

Meest recente berichten

  • Wethouder Monique Stam over ontwikkeling stationsgebied Heerhugowaard
  • ‘Nog duurzamer gaan werken’
  • De ideale mix van zon, zee en wind
  • North Holland Horse Trials
  • Nieuwe inzamelcontainer gemaakt van kunststofafval

Archief

  • maart 2018
  • december 2017
  • september 2017
  • juni 2017
  • maart 2017
  • december 2016
  • september 2016
  • juni 2016
  • maart 2016
  • februari 2016
  • oktober 2015

Categorieën

  • Advertorial
  • Alkmaar
  • Column
  • Coverstory
  • Editorial
  • Fashion
  • Heerhugowaard
  • Heiloo
  • Inspiratie
  • Interview
  • Kernpartners
  • Langedijk
  • Nieuws
  • Ondernemen in
  • Ondernemer
  • Opinie
  • Peoples
  • RAM 2015 #1
  • RAM 2015 #2
  • RAM 2015 #3
  • RAM 2015 #4
  • RAM 2016 #1
  • RAM 2016 #2
  • RAM 2016 #3
  • RAM 2016 #4
  • RAM 2017 #1
  • RAM 2017 #2
  • RAM 2017 #3
  • RAM 2017 #4
  • RAM 2018 #1
  • Team
  • Thema

Meta

  • Inloggen
  • Berichten RSS
  • Reacties RSS
  • WordPress.org
© 2018 Rodi Media
Close Window

Loading, Please Wait!

This may take a second or two. Loading, Please Wait!